Kiedy do logopedy?
Jeżeli rodzic jest zaniepokojony rozwojem mowy swojego dziecka to jest to sygnał, że należy odbyć konsultację logopedyczną. W trakcie takiego spotkania rozwiane zostaną wątpliwości czy należy podjąć terapię logopedyczną czy spokojnie czekać na rozwój mowy.
Jakie sygnały powinny zaniepokoić?
– słaby lub brak kontaktu wzrokowego dziecka z rodzicem
– kiedy dziecko nie reaguje na dźwięki
– kiedy dziecko po pierwszym roku życia nie nawiązuje kontaktu werbalnego
– kiedy dwulatek mówi mało lub niewyraźnie
– gdy Twoje dziecko ma otwartą buzię, ślini się
– kiedy masz problemy z karmieniem, ssaniem, jedzeniem z łyżeczki oraz wprowadzaniem nowych pokarmów
– kiedy Twoje dziecko się zacina lub jąka
– kiedy dziecko zamienia lub zniekształca dźwięki mowy
Kiedy dziecko nie mówi?
Gdy dziecko nie mówi dostrzegamy szereg negatywnych konsekwencji, a zarazem ogromne znaczenie komunikacji. Brak mowy ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju intelektualnego człowieka. Hamuje on procesy poznawcze, zaburza rozwój emocjonalny oraz społeczny. Powoduje trudności w nabywaniu wiedzy, doprowadza do wyuczonej bierności i zależności. Dlatego tak ważna jest praca wszelkimi metodami stymulującymi rozwój młodego człowieka oraz wykorzystanie jego całego potencjału.
Przebieg terapii logopedycznej.
Terapia logopedyczna zwykle poprzedzona jest wywiadem z rodzicem oraz badaniem logopedycznym. W trakcie badania oceniona jest budowa oraz sprawność aparatu artykulacyjnego, czynność oddychania, artykulacja, rozwój słuchu fonemowego oraz słuchowej pamięci słownej i inne. Ważne aby w trakcie diagnozowania ustalić mechanizm czyli przyczynę wady wymowy. Pozwoli to na opracowanie skutecznej terapii logopedycznej.
Etapy terapii logopedycznej:
– Wstępny- obejmujący przygotowanie narządów mowy do właściwej pracy, obejmują one ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe i słuchowe.
– Etap właściwej pracy logopedycznej, czyli wywołanie głoski w izolacji.
– Etap utrwalania głoski- utrwalanie wywołanej głoski w izolacji, sylabach, logotomach, zestawieniach wyrazowych, zdaniach oraz tekstach.
– Automatyzacja głoski- korygowanie mowy spontanicznej dziecka.
Ćwiczenia wykorzystywane podczas terapii to:
– Ćwiczenia oddechowe
– Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
– Ćwiczenia słuchowe
– Ćwiczenia fonacyjne
– Ćwiczenia uwagi, pamięci oraz spostrzegawczości i inne
Terapia logopedyczna obejmuje korekcję mowy u dzieci z:
– Opóźnionym rozwojem mowy
– Wadliwą artykulacją głosek
Zajęcia trwają 30min. lub 45 min.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY!